Afbeelding

Brandstofprijzen zullen naar verwachting blijven stijgen

Zakelijk 1.076 keer gelezen

Wie wekelijks zijn tank volgooit is gemiddeld 1 euro duurder uit per 1 januari 2020. De nieuwe accijns die de overheid op fossiele brandstoffen heeft gelegd zijn hier de oorzaak van. Diesel tankers zijn 8 cent meer kwijt per liter waar dit voor benzine 3 cent is. Maar waarom wordt tanken bewust duurder gemaakt? Dit heeft niks met een tekort aan olie te maken vanuit het Midden-Oosten. De overheid kiest er bewust voor om fossiele brandstoffen in de komende jaren te ontmoedigen.

Nederland kiest voor duurzaam
In Nederland zijn er steeds meer voertuigen op de weg. Gezamenlijk zorgen deze voor 25% van alle uitstoot van Co2 in ons land. Hier moet zo snel mogelijk verandering in komen. Dit zal betekenen dat diesel- en benzineauto's steeds verder belast zullen worden en dat elektrisch rijden steeds meer zal worden aangemoedigd. Het streven is om Nederland in 2050 volledig elektrisch te laten rijden. Dit is minder ambitieus dan de doelstelling van Denemarken waar auto's op fossiele brandstoffen al in 2030 verbannen zullen worden. Echter worden er nu al grote stappen gemaakt om elektrische auto's steeds interessanter te maken.

De overheid moedigt elektrisch rijden aan 
Wist je bijvoorbeeld dat auto's met 0 gram Co2 uitstoot helemaal geen wegenbelasting hoeven te betalen? Voor hybride modellen geldt hiervoor een korting op de wegenbelasting van 50%. Deze vrijstelling geldt tot eind 2024. Wie overstapt op elektrisch rijden bespaart duizenden euro's aan wegenbelasting de komende jaren. Ook hoeft er geen BPM (belasting voor aanschaf nieuwe auto) betaald te worden voor een elektrische auto. Dit levert ook een besparing op van potentieel duizenden euro's. Wie een mooie auto wil rijden zoals een Tesla Model 3 kan dit dus nu extra voordelig doen. Het is dan ook verklaarbaar dat de Tesla Model 3 de best verkochte auto van Nederland was in 2019.

Brandstof tanken tegenover elektrisch opladen
De infrastructuur voor elektrisch rijden wordt met de maand verbeterd. Ons land kent meer dan 50.000 oplaadpunten en maandelijks komen hier meer dan 1.000 bij. In iedere gemeente is het ook mogelijk om een oplaadpunt voor de deur of op werk aan te vragen. Het kost ongeveer 3 cent per kilometer om een elektrische auto thuis op te laden. Voor een benzine auto ben je ongeveer 10 cent per kilometer kwijt. Dit is dus duurder en tegelijkertijd vervuilender voor het milieu. Bovendien ben je met fossiele brandstoffen afhankelijk van schommelingen van de olieprijzen die in de toekomst mogelijk kunnen toenemen. Door over te stappen op elektrisch rijden neemt de overheid het heft in eigen handen en wordt er tegelijkertijd gezorgd voor een schoner klimaat en stabiliteit.

Positieve houding  duurzaam rijden
De bereidheid onder Nederlanders om elektrisch te gaan rijden is groot. Meer dan de helft van de automobilisten geeft aan positief te staan tegenover een overstap op een elektrische auto. Al geeft slechts 5% aan dit in de komende 2 jaar te willen doen. Er is dus nog flink wat werk aan de winkel voor de overheid. Autofabrikanten zijn ondertussen hard aan het werk om nieuwe automodellen te ontwikkelen in alle segmenten. Omdat de nieuwe generatie duurzame auto's gloednieuw zijn kiest men momenteel vaak voor een private of zakelijke leaseautovorm. Naarmate het aanbod en de betaalbaarheid zal toenemen, zal Nederland steeds vaker kiezen voor duurzaam ten opzichte van fossiele brandstoffen.