Politie. (Foto: Thomas)
Politie. (Foto: Thomas)

Winkeldiefstallen in Oss: ‘Een ware plaag’

Algemeen 3.669 keer gelezen

OSS | In de wijk Ruwaard in Oss vinden veel winkeldiefstallen plaats. Wijkagenten Niels de Lange en Sandra de Veer noemen het zelfs ‘een ware plaag voor de winkeliers’. Daarom willen zij en een aantal winkeliers kijken hoe dit terug kan worden gedrongen. “Winkeldiefstal is een keuze. Het is het niet waard”, zegt Niels. 

De eerste stap in de preventie van winkeldiefstal is voorlichting. Een aanhouding vanwege winkeldiefstal kan meer gevolgen hebben dan mensen soms denken. Naast een schadevergoeding van 181 euro, word je aangehouden, kun je een straf krijgen en het komt op je strafblad. Niels gelooft dat ervaringsverhalen ook kunnen helpen in de voorlichting: “Heb jij dit ooit meegemaakt en wil je jouw verhaal delen, neem dan vooral contact met ons op via Facebook, Instagram of email. Uiteraard mag dat ook anoniem.”
Ten tweede is het belangrijk om te weten dat er veel hulpverleners in de wijk actief zijn waar je terecht kunt. “Steel je uit noodzaak, vraag dan om hulp”, benadrukt Niels. “Geef aan dat je problemen hebt. Je kunt daarvoor terecht bij Ons Welzijn of bij ons. Als wijkagenten kennen wij de weg en kunnen we ervoor zorgen dat je de juiste hulp krijgt.”

Weinig alertheid
Het werkelijke aantal winkeldiefstallen ligt nog veel hoger, wat winkeliers aan de cijfers kunnen zien. Een winkeldiefstal betekent niet alleen omzetverlies, maar het kost de winkeliers ook erg veel tijd, waardoor lang niet alles wordt gemeld. “Bij de Albert Heijn zijn ze erg scherp en doen ze er iets mee. De meeste winkels zijn echter niet zo alert.”

Hoe doet de Albert Heijn het?
“Ons personeel leert op welk verdacht gedrag ze moeten letten”, zegt Frank Kiers, assistent supermarktmanager van de Albert Heijn aan de Sterrebos. “Nieuw personeel krijgt hierover een nieuwsbrief, maar het meeste leren ze van de praktijk. Bij de zelfscankassa verdwijnt veel. Vaak heeft een caissière dat wel door, maar deze kan twijfelen of geen tijd hebben om erachteraan te gaan omdat er meer klanten zijn. Daarom schrijven zij het op een briefje en ik kijk dan de beelden terug. Soms kijk ik het ook met de caissière terug om te vragen wat zij zag. Zo leren ze de signalen te herkennen.” Naast scherp personeel heeft de Albert Heijn dus ook een heel goed camerasysteem. Alles ligt vast op beeld. “Je ziet het verschil tussen opzet of een vergissing. Bij opzet zullen we de klant er bij het volgende bezoek op aanspreken. Soms laten we daarbij ook het beeld zien. Meestal is dat voldoende. Dat werkt heel goed.”
Frank geeft ook aan dat een klant constant in de gaten houden weinig oplevert, omdat je niet af kunt gaan op uiterlijk. “De grootste dieven zijn de mensen waar niemand het van verwacht; dat is wel echt een eye-opener geweest voor onze medewerkers. Het gaat met name over keurig nette mensen tussen de 40 en 65 jaar die altijd vriendelijk zijn en een goede baan hebben. Zij weten vaak niet dat ze het risico lopen voor de rechter te moeten komen. Daar schrikken ze van. Je zet echt ontzettend veel op het spel.” Frank werkt al 35 jaar bij de Albert Heijn. Dit is zijn 22e winkel, maar hij heeft het nog nooit zoveel meegemaakt als in Oss. “Er is geen schaamte. Het is alsof de mensen stelen vanzelfsprekend vinden. Wij proberen dat te breken en in de cijfers merken we dat het helpt.

‘Ga het gesprek aan’
Niels roept andere winkeliers op om actiever om te gaan met winkeldiefstal. “Installeer een goed camerasysteem en ben alert op verdacht gedrag. Ga vooral het gesprek aan. Ook is het belangrijk om aangifte te doen wanneer er wordt gestolen.”

Informatie
Om contact op te nemen met de wijkagenten van Ruwaard, mail naar niels.de.lange@politie.nl of sandra.de.veer@politie.nl; of ga naar Instagram @wijkagenten_ruwaard of Facebook ‘Ruwaard Wijkagenten’. Om hulp te vragen bij ONS welzijn, ga naar 088-3742525 of info@ons-welzijn.nl.

Meest gelezen